donderdag 20 september 2018

Age is just a number

Het was een warme zomeravond op het einde van augustus. De terrasjesmensen verlieten hun koele schuilplaats en zochten de gezelligheid van de stad op. Een blakende zon had de oude straatstenen van het marktplein de hele dag verwend met een zinderende gloed. Je kon het voelen vanonder je stoel. Ik was goed op tijd op de afspraak. Ik vind het een hoffelijkheidsregel om op date als man wat vroeger aanwezig te zijn. Het beste plekje te zoeken, en daarna de dame een berichtje te sturen wáár precies ze me makkelijk kan vinden op het terrasje van afspraak. "Ik zit bij het tafeltje aan de muur onmiddellijk links van de deur". Tenzij de dame liever niet alleen wil aankomen op het terras natuurlijk, dan zijn de trappen van het stadhuis een valabel alternatief :-).

Hoewel, ik ben zo'n keer naar mijn date toegestapt richting trappen van het stadhuis in Leuven. Ik zag haar al van ver charmant staan zichzelf te zijn, en lachte haar vriendelijk toe. Maar net toen ik de laatste 30 meter nog moest afleggen, kwam er een andere man de hoek van het stadhuis om, gaf haar een innige zoen, en ze verdwenen samen het nachtleven in :-). Daar was ik even aan een pijnlijke ervaring ontsnapt! Misschien zijn de trappen van het stadhuis dan toch niet zo'n origineel idee :-).
Ze was tijdig op de afspraak. Mijn sms-aanwijzingen loodsten haar feilloos naar het kleine tafeltje naast de deur. Ik vond haar echt wel een aantrekkelijke verschijning: slank, blonde krullende haardos, lachrimpeltjes om de mond, vinnig, flamboyant, in een strak kort zwart jurkje... Ik kreeg er onmiddellijk een warm gevoel bij :-). Ze slingerde zichzelf op de lege plaats naast me en stelde zich voor. "Hey ik ben Katrijn, en ga maar onmiddellijk met de deur in huis vallen vooraleer we verder kennis maken: ik ben wel 5 jaar ouder dan mijn leeftijd op M4M. Dus ook wat ouder dan jij. Vind je dat een probleem?". Slik! Ik zit zelden om een antwoord verlegen, maar nu werd ik wel aan mijn stoel genageld. Die kwam vanuit een onverwachte hoek! De tandwieltjes in de bovenkamer knarsten en piepten, doch er kwam even geen zinnig antwoord.

Dan wou ik dat ik kon zeggen: "geen probleem Katrijn, ik ben 7 jaar ouder dan mijn M4M-profiel aangeeft :-)", maar daar is mijn profieltje te eerlijk voor. "Eeuuh, ik zou het je echt niet geven hoor", stamelde ik na een tijdje, "de natuur is wel erg lief voor jou :-)".

Nu, op liefde staat helemaal geen leeftijd. Als twee mensen zich aangetrokken voelen tot elkaar, verliefd worden, de vonk overslaat en het klikt... is het helemaal ok. Dus nee, natuurlijk is dat geen probleem. Leeftijd is maar een getal, meer niet. Mijn intense verlangen is wel, om sámen oud te kunnen worden. En dan zijn er toch grenzen aan leeftijdsverschillen. Niet té jong, maar ook niet té oud... Nog zo'n opvatting is dat je mentaal en wat levenservaring betreft zo ongeveer even ver moet staan op je levensweg. Ik heb zelf jonge kinderen, ik zie me bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk een partner met kleinkinderen vinden, dan moet een mens mentaal de fast-forward >> knop toch wel een heel eind ingedrukt houden...

Desalniettemin heb ik de indruk dat de meeste singles - mannen maar ook vrouwen - op zoek zijn naar jonger. De meeste berichtjes die ik krijg zijn van dames die een eindje boven mijn eigen leeftijd zweven. "Ik voel me 10 jaar jonger hoor dan ik ben, dus pas ik echt wel bij jou", schreef iemand me. "Toch niet zo evident", antwoordde ik dan, "want ik voel me óók wel 10 jaar jonger" :-)).

En hoe het met Katrijn verder gelopen is, hoor ik je je afvragen? Wel, ik wist me toch enigszins in het gevoelige plekje gegrepen. Het werd die avond nog een boeiend doch hypothetisch gespreksonderwerp: of we elkaar nu wel of niet zouden ontmoet hebben moest ze haar echte leeftijd vermeld hebben op de site. Kan je samen iets starten gebaseerd op een leugen(tje)? Leeftijd is niet het belangrijkste, doch eerlijkheid en oprechtheid des te meer. Want geef toe, is dát niet wat we allemaal in de eerste plaats zoeken in een nieuwe kans?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.