donderdag 20 september 2018

Picture it!

Als je een langere tijd single bent zoals ik, kent het daten nog maar weinig geheimen, hoewel het verrassend blijft natuurlijk. Mensen blijven boeien. Het daten is inmiddels een beetje stilgevallen, en tot een 'match' is het helaas nog niet gekomen. Toch blijft het vuur branden... Intussen tracht ik in alle bescheidenheid de lessen die ik geleerd heb als single af en toe eens via een blog uit te dragen, en misschien zo toch mensen wat dichter bij elkaar te brengen...

Vandaag wou ik het even hebben over je profielfoto. Je weet wel, die streng gereglementeerde afbeelding van jezelf die jou, eens ge-upload, plots uit de anonimiteit rukt, en je pardoes in het voetlicht plaatst. Ziehier enkele fotogenieke tips van een doorwinterde single:

Tip 1: Toon jezelf

Het kan goed bedoeld zijn hoor, je foto niet tonen op een dating site, maar het roept toch vragen op: is je profiel wel koosjer? Mensen die niet vrij zijn, tieners die een grapje willen uithalen, zelfs mannen die zich als vrouwen voordoen, je hebt soms geen idee wie je tegenkomt. Dus een foto is een eerste manier om gewoon vertrouwen te winnen. Zonder beeld is het quasi onbegonnen werk ook om iemand aan te spreken, tenzij het uiterlijk niet belangrijk is. Maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet zo in: je bent absoluut niet op zoek naar miss/mister perfect, maar wel naar die ene die je cardiogram van de eerste aanblik al lichtjes doet uitslaan. Overigens, als je twijfelt aan een profiel: gewoon melden aan de webmaster, ze doen echte knappe inspanningen om de kwaliteit van de contacten op de site hoog te houden!

Tip 2: Vind de fotograaf

Volgende uitdaging: vind een recente foto van jezelf. Niet makkelijk, vroeger was je mikpunt van fotoshoots, op feestjes, met kids, op vakantie,... maar als je er alleen voor staat met nog jonge kids, is er zelden nog een fotograaf in de buurt. Tip: schaf je een eenvoudig toestelletje aan, of twee, geef die aan je kinderen, en laat ze maar als cowboys in het wilde weg schieten. Het levert soms verrassende resultaten op. Ik heb alvast twee jonge fotoreporters in dienst genomen die aardig werk afleveren ;-)
Tip 3: 'Smile though your heart is aching' (Nat King Cole)

Vermijd inlegkruisjes met citroen, want dat is voor zuurpruimen :-) (sorry voor het flauwe grapje). Dus kijk vooral niet sip, bezorgd, maar toon je lach, je opgewektheid, je positieve energie! Laat je tanden zien! Toon je colgate smile! Een lach nodigt uit, het ontwapent, breekt het ijs... De gekste vraag die ik ooit kreeg op de site (I'm not kidding!), was of mijn tanden wel echt zijn, dan wel dat ze 's avonds op het nachtkastje belanden! ;-).

Tip 4: Toon wie je bent!

Het meest pijnlijke wat je kan overkomen, is dat je een taverne binnenstapt, reikhalzend uitkijkt naar je date, maar ze nergens te bespeuren valt. Hoewel ze wel degelijk op afspraak is komen opdagen, maar dan de 15 jaar oudere versie van zichzelf blijkt te zijn. Een oude foto dus... Ik weet het: vroeger waren we allemaal jonge god(in), knap, intelligent, sexy, charmant, onweerstaanbaar, ... maar je nieuwe grote liefde gaat je toch liefhebben om wie je nu bent, en niet wie je vroeger was. Dus toon jezelf zoals je bent: knappe, intelligente, sexy, charmante, onweerstaanbare ietsminderjonge god(in) ;-). Het bespaart precies 2 frustraties bij je volgende date.

Toon ook eens verschillende aspecten van jezelf. Elke foto opent weer een ander beeld van je. Zo kreeg ik ooit de vraag op welke foto ik nu eigenlijk lijk, want ze zijn nogal verschillend. En als het foto 3 zou zijn, dan zag de dame het wel zitten om een keer af te spreken (en nee, dit is geen grapje). Dus heb ik me 2 dagen voor de spiegel gezet om toch maar die ene smoel in te oefenen, en wat nog moeilijker is, elke scheefgetrokken gelaatsspier gespannen vast te houden tot ik op de afspraak kon verschijnen (dit is wel een grapje ;-).

Tip 5: Toon wat je doet!

Zet eens iets van jezelf in je foto; je hobby, je passie, je karakter, je leefwereld ... doe eens iets origineel. Het is veel makkelijker om contact te zoeken, je hebt onmiddellijk een onderwerp om aangesproken te worden. Zo heb ik Nellie, de poes van de kids, eens mee op de foto genomen nadat ze enkele weken vermist was en plots weer thuiskwam. De vreugde en ontroering bij de kids was onbeschrijflijk. En ja, heel wat reacties gekregen 'wat een schattig poesje ik heb'... hoewel, nu ik er over nadenk, je als vrouw misschien toch maar beter een ander huisdier mee op de foto neemt :-).

Tip 6: Running out of tips

Blijf jezelf en toon jezelf zoals je bent. Het is niet evident, en nogal wat mensen voelen zich ongemakkelijk bij het exhibitionistisch karakter van een dating site, maar ik ben overtuigd dat open en eerlijk de meeste kansen bieden op succes. En een foto zegt meer dan 1000 woorden!
Tot blogs!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.